تازه‌های علمی

اصلاح ژن گیاهان                          کشف اسرار ناشناخته مغز

تشخیص نقایص ژنتیک در جنین                عوامل اصلی سرطان

اصلاح ژن گیاهان

با یک روش جدید و با استفاده از«کاربید سیلیسیوم» و اصلاح ژن گیاهی، رشد گیاهان در یک فاصله زماین مشابه تا چند برابر افزایش خواهد یافت.

دانشمندان محقق در یک انستیتو بیولوژی در انگلیس که بر روی روش‌های اصلاح ژن گیاهان مطالعه می‌کنند، گفتند: با استفاده از کریستال‌های بسیار ریز«کاربید سیلیسیوم» می‌توان سوراخ‌هایی در سلول‌های گیاه ایجاد کرد تا بدینوسیله«دی.ان.ا» ـ اسیدی که دارای اطلاعات ژنتیکی در یک سلول است ـ جدید اصلاح شده از طریح محلول «کاربید سیلیسیوم» و آب جذب گیاه شده و مأموریت اصلاح ژن گیاه را انجام دهد.

به گفته محققان، به دلیل ارزان بودن این ماده در بازار و آسان بودن این روش، اصلاح نسل گیاهان از این پس، بسیار ارزان و راحت انجام خواهد شد.

تشخیص نقایص ژنتیک در جنین

آزمایش جدیدی که در انگلیس به مرحله عمل رسیده است، هزاران تن از زنان باردار را قادر می‌سازد تا قبل از تولد کودک خود، از تندرستی او مطمئن شوند. آزمایش خون ساده در  روزهای اولیه بارداری، این امکان را بای پزشکان فراهم می‌آورد تا شمار زیادی از بیماری‌های ژنتیک را نشخیص دهند.

به گزارش تلویزیون بی.بی.سی، تشخیص نشانه‌های«داون» یا دیگر بیماری‌های ژنتیک در جنین، پس از مدتی نسبتا طولانی که از هنگام بارداری گذشته باشد، برای زوج بسیار دردناک است. اکنون پژوهشهای انجام شده در مرکز باروری لندن و بیمارستان«سن مری» راه را برای آزمایش خونی که می‌توان در روزهای اول بارداری به عمل آورد، هموار می‌کند.

دکتر«مارگات توماس» از بیمارستان«سن ماری» می‌گوید: امروز آنچه مشکل است، یافتن یک سلول متعلق به کودک در میان یک میلیون سلول دیگر است که متعلق به مادر می‌باشد. بنابراین، نیاز به رشوی داریم که آن سلول‌ها را از هم جدا کنیم تا مطمئن شویم سلولی که انتخاب می‌کنیم متعلق به جنین است و آنگاه به دنبال نقایص کروموزومی بگردیم. و اکنون ما در این مرحله از کار هستیم. یک آزمایش ساده خون برای تشخیص هرگونه نقص در جنین، تصمیم‌گیری را ساده‌تر و از لحاظ زمانی زودتر می‌کند.

کشف اسرار ناشناخته مغز

یک تحقیق گسترده که 6 سال به طول انجامید و هدفش شناسایی بیشتر پیچیدگی‌های مغز انسان بود، سرانجام به نتیجهر سید.

به نوشته مجله نیوزویک: از شش سال ژیش، گروه‌های تحقیق صدد برآمدند با کشف اسرار مغز و بررسی زوایای ناشناخته این عضو شگفت‌انیگز بدن، آن را از نظر پزشکی، تحت تسلط انسان درآوردند.

به عنوان مثال: با استفاده از داروهایی خاص، بتوان هراس و اضطراب یا خجالت و کم‌رویی افراد را معالجه کرد. و اکنون دانشمندان در این زمینه به پیشرفت‌های بزرگی رسیده‌اند و داروهایی ساخته‌اند که انسان‌ها می‌توانند با مصرف آن به مغز خود، قدرت تمرکز بیشتری بدهند و مثلا در تحصیل یا کار موفق‌تر شوند.

از جمله این داروهای ساخته شده داروی درمان عارضه روحی موسوم به‌Obesession است. این دارو می‌تواند فکر آزارد دهنده یا وسواس فکری را تا درصدهای بالایی از بین ببرد.

دانشمندانی که عضو گروه تحقیق هستند، اعلام کرده‌اند که بسیاری از عوارض روحی انسان‌ها به این ترتیب از بین خواهد رفت و با همین ادعا، متخصصان و کارشناسان را به یک بررسی همه جانبه برای اثبات اثرات داروی جدید فراخوانده‌اند.

عوامل اصلی سرطان

به گزارش خبرگزاری یو.ان.ای، پیش‌بینی‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که بیماری سرطان، دومین بیماری بزرگ کشنده در غرب و سومین بیماری کشنده در کشورهای در حال توسعه است.

ژان استیجر نسوارد، رئیس گروه کنترل سرطان سازمان بهداشت جهانی گفت: عوامل عمده افزایش بیماری سرطان، تغییر در رژیم غذایی، آلودگی محیط زیست و کار و بالا رفتن متوسط سن می‌باشد.

وی استفاده از دخانیات را اصلی‌ترین و اساسی‌ترین عامل ابتلاء به سرطان نامید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در کشورهای پیشرفته از هر سه نفر، یک نفر و در کشورهای در حال توسعه، از هر دو نفر یک نفر از دخانیات استفاده می‌کنند. 90% قربانیان سرطان ریه مربوط به کسانی است که از دخانیات استفاده می‌کنند.