انگیزه ی بعثت پیامبر (ص)


بمناسبت عید باسعادت مبعث پیامبر «ص»، 27 ماه رجب

انگیزه ی بعثت پیامبر (ص)

اسفند ماه امسال بسیار پربار و بابرکت است، اعیاد مذهبی زیادی سراسر این ماه را فرا گرفته است که مهمترین و ارزشمندترین آنها عید مبعث و عید ولادت حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه است.

چهارم اسفند ماه امسال مصادف با عید خجسته و بابرکت مبعث حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم است. ماهنامه پاسدار اسلام، ضمن گرامیداشت این عید بزرگ، به تمام هموطنان عزیز و کلیه ی مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض می کند، و توفیق هرچه بهتر پیروی کردن از مبعوث در این روز بزرگ را برای همگان از خدای بزرگ خواهان است.

خداوند بر ما منت گذاشته است که شخصی را از خود مردم به رسالت و پیامبری برگزیده است و او که خود -بی گمان- شایستگی و لیاقت این مقام والاتر و برتر را داشته است به این اعلا مراتب انسانی رسیده است و برماست که بر این نعمت عظیم همواره خدای را شکر و سپاس گوئیم و از این منت الهی، ممنون و سپاسگزار باشیم.

می فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ».

(آل عمران- آیه 164)

خداوند بر مومنان منت نهاد که درمیان آنها پیامبری را از خودشان برانگیخت که بر آنها آیات خدا را تلاوت کند و تهذیبشان نماید و کتاب و حکمت را به آنها بیاموزد هرچند، قبل از آن در گمراهی واضح و روشنی فرورفته بودند.

در این آیه ی شریفه، ضمن منت گذاشتن خداوند بر مومنان، آنها را یادآور می شود که انگیزه ی بعثت رسول اکرم «صلی الله علیه و آله» سه چیز مهم است:

1- یتلوا علیهم آیاته: آیات و احکام قرآن را بر مردم تلاوت کند و واسطه ی فیض از سوی ذات اقدس ربوبی بر بندگانش باشد تا اینکه حجت را بر مردم تمام گرداند و مجالی برای بهانه و عذرهای سست و واهی نماند و در روز رستاخیز و روز حساب و کتاب، کسی بهانه نیاورد که تو احکام دینت را به ما نیاموختی و آیاتت را به ما یاد ندادی. از این روی، خداوند هم قرآن را فرستاد هم قرآن شناس را؛ هم آیاتش را فرستاد و هم کسی که آیاتش را بر مردم ابلاغ کند و آنان را از گزیدن راه انحرافی نگهدارد. و به همین جا کار پیامبر اکرم منحصر نمی شود، بلکه پس از قرائت قرآن، احکام آن را نیز به مردم توضیح می دهد.

2- در ادامه آیه می خوانیم: ویزکیهم: تزکیه و تهذیب نفس، مقدم بر همه چیز است. و اگر انسان نفس اماره ی بالسوء خود را با اخلاق حسنه، آرایش ندهد و با خصلتهای خداگونه نیالاید، هر چه آیات قرآن بر او بخوانی، تاثیری در او نخواهد گذاشت. در قرآن خطاب به کفار، خداوند می فرماید: «... ثم قست قلوبکم من بعد ذلک فهی کالحجارة او اشد قسوة و ان من الحجارة لما یتفجر منه الانهار وان منها لما یشقق فیخرج منه الماء وان منها لما یهبط من خشیة الله وما الله بغافل عما تعملون»- و آنگاه بقدری سخت دل و قسی القلب شدید که دلهاتان مانند سنگ خارا بلکه از آن هم سخت تر شد چرا که گاهی سنگها شکافته می شوند و رودها از میان آنها، جاری می گردد و برخی از سنگها می شکافد آب از آن بیرون می آید و برخی از آنها از خشیت و خوف الهی فرود آیند (ولی شما سنگدلان، قلوبتان از سنگ خارا سخت تر است، پس بترسید که) خداوند از آنچه می کنید، غفلت ندارد.

پس قبل از هر چیز، باید پیامبر افراد را آماده ی پذیرش قرآن و سخن وحی بنماید و با رفتار و گفتار و کردار خویش مردم را به اخلاق الهی، مجذوب و شیفته کند. و چه اخلاقی بالاتر از کسی که خداوند به او می فرماید: «وانک لعلی خلق عظیم» -و همانا تو بر خلقی عظیم آراسته ای. و خود آن حضرت می فرماید: «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» -من مبعوث شدم که مکام اخلاق را به حد کمال و تمام برسانم.

بنابراین، آمادگی روحی و نفسی در افراد، باید ملازم با دعوت به سوی حق باشد وگرنه دعوت نه تنها اثر خود را نمی بخشد بلکه اثر معکوس خواهد داشت. خداوند در این زمینه می فرماید: «ولو کنت فظا غلیظ القلب لا نفضوا من حولک» -و اگر تندخو و سخت دل بودی، مردم از گرد تو متفرق و پراکنده می شدند.

و از سوی دیگر بر مردم منت می نهد که پیامبری را برای هدایت آنان فرستاده است که از فرط محبت و نوع پروری، فقر و پریشانی و جهل و نادانی بر او سخت می آید و همواره بر آسایش و نجات و رهائی آنها کوشا و بر مومنین، مهربان و رؤوف و رحیم است «لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز ماعنتم، حریص علیکم، بالمومنین رؤوف رحیم».

3- «ویعلمهم الکتاب والحکمة» -سومین انگیزه ی بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم این است که قرآن و حکمت را به مردم بیاموزد و آنها را از جهل و نادانی برهاند.

پس از اینکه پیامبر به وظیفه تهذیب و تربیت افراد می پردازد، و قرآن را بر آنها می خواند، وظیفه سومی هم دارد و آن این است که آیات قرآن را برای مردم توضیح دهد و بیان کند و احکام الهی را از لابلای آیات قرآن اخذ کرده و به مردم برساند و مردم را با علوم الهی مسلح کند که دیگر سلاحهای فرهنگی و فلسفه های دورغین و مادی نتوانند او را از حکمت الهی منحرف کنند و راه های انحرافی را به او بنمایانند، زیرا اگر انسان از سواد و علم عاری باشد، هرچند اخلاق خوب و پسندیده ای داشته باشد و هرچند قرآن را از حفظ نیز کرده باشد، نمی توان خود را برهاند، چه رسد به اینکه دیگران را نیز نجات دهد و این است معنای سخن پیامبر «ص» که می فرماید: «طلب العلم فریضة علی کل مسلم».

خداوند می فرماید: «و ما انزلنا علیک الکتاب الا لتبین لهم الذی اختلفوا فیه وهدی ورحمة لقوم یومنون» -و ما این کتاب (قرآن) را بر تو نازل نکردیم جز اینکه برای آنها بیان فرمائی آنچه را که در آن اختلاف می کنند، و هدایت و رحمتی برای گروه مومنان باشد.

و در سوره مریم می فرماید: «فانما یسرناه بلسانک لتبشربه  المتقین و تنذر به قوما لُدا»    -و ما این قرآن را به زبان و بیان تو، برای مردم آسان و روان قرار دادیم تا اینکه با توضیحاتت تقواپیشگان را بشارت دهی و کافران سرسخت را بترسانی.

خداوندا! بر ما منت بگذار و توفیق هرچه بهتر پیروی و تبعیت از دستورات قرآنت و معلم قرآنت را به ما عطا فرما. و این روز مبارک را بر تمام مسلمانان و شیعیان بویژه ملت عزیز و معظم ایران و مقام معظم رهبری، روز خجسته و عیدی شاد بگردان.